Internet to potÄga ÂŤ ObserwujÄ, myĹlÄ, piszÄ â serwis Goldenrose
Witam,Chcialbym poruszyć kontrowersyjny temat obcinania sprężyn w samochodzie celem trakcji i obniżenia auta. Pytania do publiki:
1) Czy obcinałeś kiedys sprezyne do swojego auta?
2) Czy jechałeś autem który ma obcięte sprężyny?
3) Czy uważasz to za karygodną rzecz którą można zrobic z zawieszeniem?
4) Czy uważasz że to nie utwardzi auta i nie przyniesie pozytywnych skutków?
5) Opisz swoje doświadczenia z tym związane jeśli coś wiesz Podziel sie opinią...
(chce zaznaczyć że to temat tylko do dyskusji, nie prosze o opinie dla siebie...)
odpowiedzi: nie, nie, tak, tak, nie.
opinia: obcięcie sprężyny to można w długopisie zrobić. nie wyobrażam sobie żeby kielichy długo pożyły po takiej operacji.
A jak już ciąć to nie za dużo. lepiej przycinać 4razy za mało niż raz za dużo.
obcinac sprezyny to chyba tylko w 126p
kazda sprezyna ma swoja charakterystyke pracy wiec jesli ja zmienimy to juz mozna powiedziec, ze staje sie złomem
1) NIE
2) NIE
3) TAK
4) i tak i nie
5) a jesli chodzi o opinie to dla mnie to jest sredniowieczny sposob tuningu i zalatuje lekko gazdzetami do tjuningu z tesco
moze i sie sprawdza w 126p ale w aucie ktore w jakis tam sposob traktuje powaznie w zyciu bym tego nie zrobil.
a powod jest bardzo prosty...
moge podjac tylko dyskusje z osoba ktora na 1) i 2) udzueli odp TAK
Ci tkorzy odpowiedzieli nie uwazam ze nie ma o czym dyskutowac bo i tak sie nie przekonaja do tego
Mialem w 3ch autach obciete sprezyny i z tego 2 auta zdobywaly pucharki i do dzis dzien jezdza, a trzecim nie bylo okazji startowac w oes choc trzymal sie pieknie. 1/3 aut sam poddalem obcieciu...
moge podjac tylko dyskusje z osoba ktora na 1) i 2) udzueli odp TAK
Karol to po kiego robisz temat jak nie chesz dyskutowac?
argument ze "ktos nie jezdzil" to nie ma o czym mowic to takie pierdolenie kotka przy pomocy mlotka. masz argumnety ktore swiadcza o slusznosci Twojego twierdzenia to je wymieniaj, od tego jest forum
bo z toba sie juz wydyskutowalem pomęczymy Piotra,
Piotrze czemu uważasz że to karygodne? jak dobrze obetniesz sprezyny to co to ma do kielichow?
Jezdzilem 3ma autami zrobionymi w ten sposob i gdyby mi ktos nie powiedzial ze maja obciete springi stwierdzilbym ze maja super zawieche... jest to tani w miare dobry sposob na polepszenie trakcji
co znaczy *dobrze* obcięte,
przy założeniu że masz samochód 1 tonowy to po obcięciu, na koniec obcięty działa ci ~79.1kg/cm^2 a na koniec nieobcięty 0,99kg/cm^2
edit:
dałem średnicę pręta 1cm i średnicę zwoju 10cm.
moge podjac tylko dyskusje z osoba ktora na 1) i 2) udzueli odp TAK
wiec mozesz ze mna podjac taka dyskusje choc tak naprawde nie ma o czym pare lat temu mialem w swojej szarej civic 1.5 progresywne sprezyny WEITECa, sprezyny sie ułozyly po zrobieniu ok 1000km a auto bardzo mało usiadło wiec pewien "tuningowiec" z Pinczowa doradził mi zebym poprostu obcial tak 2 zwoje jako, ze byłem młody i głupi to go posłuchałem a pozniej załowałem i musiałem sprzedac Honde a tak na powaznie to wolałem gdy była wyzej i była zachowana charakterystyka jaka nadał WEITEC niz po tych moich modach po iewaz auto juz sie tak nie prowadziło
Drogi Arszeniku
1 Tak ale nie do swojego autka
2 Tak ale również nie swojim autkiem (wrażenia były zaskakujące:D)
3 Nie
4 Nie utwardzi nawet za dobrze:P
5 Było ich troszke i skracaliśmy je góra o 1.5 zwoja no chyba że ktoś chciał bardzjej ale jak dla mnie to 1.5 zwoja wystarcza
Moja opinia jest taka że nie kazdych stać na zakup nowego ani używanego obniżonego zawiasu do swego autka a ścięcie 1.5 zwoja to koszt 20-40 zł od sprężyny wiem bo bawie się w te klocki
no i brawo sa jednak ludzie ktorzy cos o tym wiedza i wcale nie uwazaja tego za karygodne, nie koniecznie to znaczy ze polecam ale chociaz tyle ze ktos taki jest
zakladajac ze placisz ok 40 zl za sprezyne to nie wiem jak to sie oplaca jak mozna uzywane sprezyny to koszt ok 200 zl
nawet taniej, jak sie poszuka to i spokojnie za 150pln kupisz. Tez nie rozumiem takiego podejscia - to jest zawieszenie a nie spoilery ze mozna robic z nimi co sie chce, ludzie zawieszenie jest istotnym elementem w prowadzeniu samochodu, tu chodzi o BEZPIECZEŃSTWO WASZE I INNYCH!!!
Mozna tez obciac palca wskazujacego do pierwszego przegubu, wtedy uzyskamy ciekawy po wlorzeniu go do nosa (optycznie bedzie sie wydawalo ze jest do polowy w dziurce) - podobno dziewczyny na to leca.
Tak bardziej powaznie to urzywki kupisz za 150zl - nawet czasem ktos chce zamienic sport na serie. Obcinanie sprezyn to PORAZKA, cos w stylu nalewki opony.
Sknerus, a obcinales kiedys?
Odp na pytanie 1,2,3,4,5
Sknerus narazie tylko palca obcial
Nie obcinalem, nie jezdzilem, nie bede jezdzil, nie bede obcinal.
Moim zdaniem jezeli ktos to zaprojektowal i testowal w danych warunkach to spelnia swoja funkcje, jezeli zmienisz jego warotsci, to moze stac sie niebezpieczne.
Nie testowalem tego ale takie jest moje podejscie. Ja bym poszukal urzywek sportowych.
jasna sprawa, tutaj nie bede polemizowal nad porownaniem
obciecie sprezyn VS sprezyny sportowe (używki)
bo sportowe używki mogą być lepsze choć pewnie w 1 na 10 przypadków może sie okazać odwrotnie
No cóż....ja właśnie będę zmieniał (bo muszę!) cięte springi....Jedyny plus jaki ma takie rozwiązanie to fakt, że samochód stojący ....fajnie wygląda A w jeździe dupa straszna....sprężyny reahują troszkę inaczej...w niektórych przypadkach objawia się to tym, że auto po zjechaniu np. na próg zwalniający skacze jak piłeczka do pingla...
Właśnie czekam na regulowane sprężyny (używki, ale niestety bez klucza ) i będę zmieniał (nie wiem czy sam dam radę), bo rzemiosło to nie jest wyjście dobre jeśli chce się jeździć autem bezpiecznie
nie jeździj na tym ja ostatnio to sprzedałem jak zobaczyłem zdjęcia
ja uwazam ze to seryjne amortyzatory tak powoduja ze auto skacze jak pingpong, nie sprezyny
:szok: nie jeździj na tym ja ostatnio to sprzedałem jak zobaczyłem zdjęcia
O czym mówisz dokładnie?? O obcinkach czy gwincie??
A co do efektu ping-ponga to....ciężko rozsądzić co ma większy wpływ - amory czy springi, ale jedno jest pewne....obcinane nie działają na korzyść....
jak by ktos sie uczył fizyki to by wiedzial co powoduje efekt jojo "pingpong" sprezyna dluzsza - czy krotsza...
Temat obcinania sprężyn był już poruszany wielokrotnie. Moim zdaniem jest to całkowicie bezsensowna operacja. Jeżeli ktoś wyprodukował sprężyna danej długości to i zaplanował jej charakterystykę pracy w tym zakresie. Jeżeli obetniesz sprężynę to i zmieni się jej charakterystyka pracy a co za tym idzie może pracować niewłaściwie co może doprowadzić do jej uszkodzenia lub niewłaściwej pracy całego zawieszenia. Jeżeli chce się krótsze sprężyny to sie krótsze kupuje i zmienia. A że obcięta sprężyna będzie działać to pewnie że będzie. Utwardzi zawieszenie a jeśli będą porządne amorki to i efektu piłki nie będzie. Nie zmienia to jednak faktu że jak dla mnie to taka operacja jest i ja bym kupił orginalnie krótsze.
Wystarczy najprostszy wykres charakterystyki sprezyny srubowej (przylozona sila do odksztalcenia) aby zauwazyc ze skracajac, czyli zmniejszajac liczbe zwojow czynnych z wykresu liniowego czy tez progresywnego robimy fale dunaju czyli sprezyne bezuzyteczna:)
Wystarczy najprostszy wykres charakterystyki sprezyny srubowej (przylozona sila do odksztalcenia) aby zauwazyc ze skracajac, czyli zmniejszajac liczbe zwojow czynnych z wykresu liniowego czy tez progresywnego robimy fale dunaju czyli sprezyne bezuzyteczna:)
fisiujesz kto to zrozumie
stan na sprezynie 5 zwojowej - ugnie sie...
stan na sprezynie 5 zwojowej skroconej o 1 zwoj - ugnie sie mniej od 5 zwojowej
stan na sprezynie 5 zwojowej skroconej o 3 zwoje - wogole sie nie ugnie
natomiast im mniej zwojow tym wieksza "sprezystosc"
natomiast im mniej zwojow tym wieksza "sprezystosc"
oraz mniejsza wytrzymalosc
Zobacz sprezyna 5 zwojowa na cala swoja dlugosc jakas sile i mase skracajac ja o 1 zwoj ta sama masa i sila idzi na 4 zwoje a biorac pod uwage wytrzymalosc i sprezystosc materialu z ktorego jest ona wykonana skracanie zabija sprezyne gdyz to wszystki jest liczone i dobierane tak zeby spelnalo swoje zadanie gdyby sie dalo to by producent sam skrocil sprezyny jednak oni robia auta uniwersalne dlatego tez mzona kupic sportowe do sportu a obcinajac serie zmieniassz cala charaktrysyke i obciazenie sprezyny oprzez co roznie sie zachowuje raz jest lepiej drugim razem gorzej
obcinajac serie zmieniassz cala charaktrysyke i obciazenie sprezyny oprzez co roznie sie zachowuje raz jest lepiej drugim razem gorzej
myślę tak samo
kiedys mi to wytłumaczył pewien człowiek tak mowil wez sobie 5 listewek i stan na nich nie zlamia sie a sprawdz 4 te jesli sie nie złamią to znaczaca sie ugna
fisiujesz kto to zrozumie
ucze sie o tym to wiem
ucze sie o tym to wiem trzeba jeszcze umiec ta wiedze przekazac...
powiem tylko że wszystkie autka które zbudowałem lub pomogłem w budowie ( mowa o tych z MKteam , te które praktycznie zawsze wyjmują z imprez po pare pucarów)wszystkie mają obcinane sprężyny.
niestety nie dało se inaczej zestroić zawieszenia,a zrobienie na zamówienie odstrasza ceną i jakością .
przy czym nie były to sprężyny do danej marki.np . uno dostało od civic ,corsa od prelude,
civic od prelude.itp.
i uważam że nie ważne z czego i od czego jest pobrany elemęt, ważne że ma działać tak jak potrzeba konstruktorowi .niestety trzeba mieć o tym troche pojęcia.toporne oberżnięcie nic nie da !
i jeszcze jedno.
moj brat mial 3 auta z obcietymi sprezynami i dawaly rade z tego 2 auta wyciagaly puchary... i ja mialem jedno autko ... jezdzilo sie wypas
silnik na wodzie tez pochodzi...
silnik na wodzie tez pochodzi...
to pokaż mi silnik który chodzi
chodzi Ci o gre slow? czy moze o ogolna mozliwosc? http://www.youtube.com/watch?v=Or5qif80xQo
Bonczek bez urazy ale to nie jest czepianie tylko Twoja wypowiedz dla "normalnego" czlowieka to nic nie znaczyacy belkot. ciesze sie ze wiesz o czym mowisz (bo zakladam ze tak jest) ale jak juz chcesz przekazac nam ta wiedze to wypadloby to zrobic tak zeby bylo to jasne i proste zgodzisz sie ze mna?
Wykres w prostym ukladzie wspolrzednych
os y - przylozona sila - nacisk na sprezyne
os x - odksztalcenie - czyli poprostu ugiecie
zwoje czynne - poprostu zwoje ktore pracuja
wykres progresywny idzie od punktu 0,0 liniowo nagle wartosc sily wzrasta 2-3 razy szybciej od odksztalcenia
wykres liniowy idzie od punktu 0,0 liniowo pod katem około 35 stopni
Tak wygladaja wykresy sprezyn zaprojektowanych przez inzynierow - bierze sie w nich pod uwage wspolczynnik sprezystosci preta uzytego do produkcji, jego grubosc, licze zwojow, mase resorowana etc
Odcinajac poprostu zwoj reszta wartosci stalych niezmienia sie powodujac calkowite przeksztalcenie wykresow ukazujacych charakterystyke pracy sprezyny - w skrajnych przypadkach na lini na wykresie moga pojawic sie "dolki" ktore wogole zaburzaja jaka kolowiek poprawna prace sprezyny - jakby jeszcze byly jakies pytania chetnie powiem
Mialem kiedys zalozone obnizone sprezyny na seryjnych amorach, efekt byl taki ze skakalem jak kangur, a niebezpiecznie sie robilo jak mnie podbijalo na zakretach i nie trzymalo stabilnosci
tak jak napisał suhy trzeba wiedziec jak obciac ale ja i tam bym nie polecał
poza za i przeciw po co obcinać jak komplet H&R do civic nowy 350pl a używka 150 - 200 pln.
przy czym nadaje sie do użycia z seryjnymi amorami.