Internet to potÄga ÂŤ ObserwujÄ, myĹlÄ, piszÄ â serwis Goldenrose
zacznijmy od najbardziej istotnego faktu. wyczytałam, że chusta, która powszechnie nazywana jest arafatką w rzeczywistości jest KEFIJĄ, znaną podobno jeszcze przed zaistnieneim Arafata.ma ktoś oficjalne fakty w tym temacie?
kolejna sprawa; co ona symbolizuje aktualnie?
znalazłam wiele teorii - wstawię te najprawdopodobniejsze moim zdaniem.
-jest ona symbolem sprzeciwu do systemu, Babilonu
-jest symbolem dziewictwa,
-jest tylko modą . ?
co Wy otym myślicie?
są jakieś fakty na ten temat?
o ile wikipedia jest wiarygodnym zrodlem...
Kefija (arab.: كوفية, kūfījah ang.: keffiyeh, arabic scarf, ) - tradycyjne arabskie nakrycie głowy. Kwadratowy kawałek materiału, przeważnie bawełniany, złożony i owinięty w różny sposób dookoła głowy. Występuje wiele odmian, wiele palestyńskich kefiji jest wykonana z mieszaniny bawełny i wełny, która charakteryzuje się tym, iż zachowuje ciepło i schnie szybko. Przeważnie złożona na pół, tak iż formuje się trójkąt, sfałdowany następnie na czole. Często kefija utrzymywana jest na odpowiednim miejscu za pomocą pętli ze sznurka, nazywanej Agal (عقال, ʿiqāl). Niektórzy noszący tę chustę formują z niej turban, podczas gdy inni noszą ją luźno opadającą na ramiona i plecy. Kefija najczęściej jest biała, z czarnym lub czerwonym wzorem. Prosta, biała kefija jest najbardziej popularna w państwach Zatoki Perskiej, wypierając niemal całkiem inne wzory z Kuwejtu i Bahrajnu. Biało-czarna kefija jest najbardziej rozpowszechniona w krajach Lewantu. Biało-czerwona natomiast jest najbardziej związana z Jordanią.
Kefija jest często wymawiane jako keffijeh, keffija, kaffija, kufija i in. To pokazuje różne rozumienie i transliterację języka arabskiego na alfabet łaciński, które różnią się w zależności od regionu. Uważa się, że nazwa wywodzi się od miasta Kufa (الكوفة, al-kūfah). Czasem używana jest nazwa ghutra (غطرة, ġuṭrah głównie w Arabii Saudyjskiej i Bahrajnie), szmagh (شماغ, ąmāġ) lub hatta (حطّة, ḥaṭṭah). W Polsce potocznie funkcjonuje nazwa arafatka, używana odnośnie chusty jasnej (białej, zielonej) z ciemniejszym wzorem (czarnym, czerwonym). Nazwa pochodzi od nieżyjącego przywódcy Palestyńczyków - Jasera Arafata.
Palestyński symbol narodowy [edytuj]
Jaser Arafat w nieodłącznej kefiji.
W latach 30., kefija stała się symbolem palestyńskiego ruchu narodowego, jako efekt skojarzenia jej z terenami i ludnościa wiejską (w opozycji do noszonych przez mieszkańców miast fezów). Była używana przez Palestyńczyków popierających wielkiego muftiego Jerozolimy Amina al-Husajniego w czasie tzw. Wielkiego Powstania (buntu Arabów palestyńskich wobec brytyjskich władz mandatowych, trwającego w latach 1936-1939). Brytyjczycy zabronili noszenia kefii w Jeninie, pojawiła się nawet propozycja naczelnego dowódcy, aby zamykać wszystkich je noszących, ale nie zostało to podchwycone przez jego podwładnych. Później stała się "znakiem firmowym" Jasera Arafata, którego trudno było ujrzeć, a co dopiero sfotografować bez tej charakterystycznej chusty. Nosił on kefiję w sposób tradycyjny, ale także zawiązywał sobie drugą na szyi.
Drugą znaną osobą noszącą kefiję była Lajla Chalid, członkini zbrojnego skrzydła Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny (LFWP). Kilkanaście fotografii terrorystki pojawiło się w zachodniej prasie po porwaniach samolotów przez LFWP w 1969 i 1970 roku. Przeważnie przedstawiały one Lajlę noszącą kefiję w stylu muzułmańskiej kobiety (hidżab), udrapowanej na głowie i ramionach. Było to o tyle niezwykłe, iż kefiję kojarzono z arabskim maskulinizmem, stąd taki wizerunek brano za manifest równości z mężczyznami w walce zbrojnej z Izraelem.
Od wybuchu Pierwszej Intifady i pojawieniu się Hamasu, jako rywala Organizacji Wyzwolenia Palestyny (OWP), kolor wzorów na chuście świadczy obecnie o politycznych sympatiach noszącego. Biało - czarna, "palestyńska" kefija kojarzona jest obecnie z OWP i Fatahem. Zielona, będąca koloru islamu, łączy się z sympatiami wobec Islamskiego Dżihadu. Czerwona kojarzona jest z socjalizmem i zwolennikami ruchów panarabskich. Często noszą ją członkowie Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny i Demokratycznego Frontu Wyzwolenia Palestyny. Czasem jest także noszony przez sympatyków Hamasu, którego członkowie najczęściej używają masek narciarskich.
Ludzie z Zachodu noszący kefije [edytuj]
T. E. Lawrence - Lawrence z Arabii.
Prawdopodobnie najbardziej znaną osobą pochodzącą z Zachodu noszącą kefiję był brytyjski pułkownik Thomas Edward Lawrence (znany bardziej jako Lawrence z Arabii), który używał prostej, białej chusty. Ubierał się w stylu arabskim, aby uzyskać poparcie Arabów, którymi dowodził w czasie I wojny światowej. Jego wizerunek został spopularyzowany przez epicki film o nim, w którym Lawrence'a grał Peter O'Toole.
Z powodu postrzegania Arabów jako sprzymierzeńców w czasie I wojny światowej, nieme kino zwłaszcza amerykańskie chętnie używało kefiji jako charakterystycznego elementu kostiumów. Przykładem tutaj może być rola Rudolfa Valentino w produkcjach Szejk (1921) i Syn Szejka (1926). Kefija niewątpliwie służyła do dodania "egzotyki" fabule filmu.
Wzrost sympatii do Palestyńczyków, zwłaszcza w latach po podpisaniu porozumień z Oslo (1993), doprowadził do szerokiego używania kefiji jako symbolu solidarności z narodem palestyńskim. Na Zachodzie najpopularniejsze stały się biało-czarne, klasyczne chusty. Najczęściej noszone na szyi niczym zawinięty szal. Później pojawiły się także zakończone prostokątnie, z wizerunkami palestyńskich flag. Po wybuchu Intifady Al-Aksa w 2000 roku na wielu kefijach zaczęto umieszczać także graficzne wizerunki Meczetu Al-Aksa.
Z wielu różnych powodów, amerykańscy i brytyjscy żołnierze podczas wojny z Irakiem i późniejszej jego okupacji, często byli fotografowani i filmowani z kefijami na szyjach. Najczęściej były one koloru khaki i z czarnym wzorem. Powodem tego mogły być próby zjednania sobie arabskich mieszkańców, jak również względy praktyczne. Najczęściej spotyka się obrazy żołnierzy noszących kefije złożone w trójkąt i zawiązane wokół szyi. W ten sposób chustą można zakryć nos i usta, co w połączeniu z goglami lub okularami zapewnia doskonałą ochronę przed piaskiem pustynnym.
Kefije stały się modne pośród młodzieży w Europie i Stanach Zjednoczonych. Podobnie jak T-shirty i spodnie khaki lub moro, które z wyposażenia wojskowego lub bojowego stały się dostępne dla powszechnego użytku.
w Rzeszowie nie spotkalem sie z tym zeby ktos nosil arafatke. Wlasciwie sie nie dziwie bo zwazywszy na nagonke na islam i Arabow mogl by dostac...
ja mam oryginalna arafatkę prosto z Izraela i czasami ją nosze
a ja widzę sporo emo i pink ludzi z arafatkami na szyjach. zwłaszcza w centrach handlowych.
trochę mnie to irytuje, ale cóż. mody nie powstrzymasz ^^
sama mam tą najprościejszą biało-czarną. znalazłam w szafce rodzicielki. ma coś ponad 20 lat i została z Niemiec sprowadzona
noszenie jej przeze mnie wynika z sympatii do krajów arabskich. i z ogólnego wyglądu.
może nikt mnie za to nie zabije ^^
arafatki są okropne, nigdy bym czegoś takiego nie założyła na głowę
też bym tego nie założyła, jak będe mieć 80 lat to bede chodzić z chusta na głowie
czasem zakładam ją jak zwykli ją nosić ludzie w krajach arabskich - na głowie. ale to bardziej dla pośmiania ze znajomymi.
na szyi głównie się ją nosi. czasem przy chłodzie zarzucam na ramiona. ogólnie przydaje się
Jak u Was w szkole jest z arafatkami? U mnie połowa szkoły w tym szajsie chodzi
Myślę sobie że giertych zamiast mundurków mógł arafatki wprowadzić Piszcie czy chodzicie w tym i czy w szkole jest tego mania?
Masa względnie niepotrzebnych tematów...
Ale do rzeczy...
Chodze, bo lubie. Fajna alternatywa dla szalika...
eee, czasami kogos zobacze, ale bez przesady.
ja w tym nie chodze, bo niepodobne to do mnie
ja też chodzę bo lubię i nie, że jakoś teraz w tym roku bo jakaś moda weszłą, ale już od dobrych kilku lat
wydawalo mi sie, ze byl juz temat o arafatkach ale chyba gdzies zniknal...
Fixen: Scaliłem